Vi vil til at starte op på skemad

8. august 2008

Alder:
4 mdr.

Vi vil til at starte op på skemad

Hej Helen.

Tak for dit svar sidst gang, det har givet mig en dejlig ro.

Vi vil til at starte op på skemad. Vores datter bliver 4 mdr. i morgen, og hun virker klar til at skulle have skemad. Hun er god til at tage sine D-vitaminer fra skeen, er meget interesseret når vi spiser og hun har lidt styr på læberne (kan sige ”pruttelyde” med dem). Så jeg vil høre, hvordan jeg får startet på det?

Jeg har snakkes med min sundhedsplejerske om at starte med lidt grød til frokost, men på det tidspunkt, sov vores datter også fint om natten, så derfor snakkede vi om, at der ikke var nogen grund til at skulle til at give hende en flaske om aften, da hun jo ikke er vant til flaske. Men den sidste uges tid, er hun gået i seng ca. 19.30 som hun plejer, men hun har været vågen ca. kl. 23.30, 2.00, 4.00, 6.00, hvor hun spiser og så står hun op ...

Annonce

... ca. kl. 7.30. Hun har før kunne sove 5 (til 7) timer uden noget at spise, så det undre mig lidt.

For ca. 14. dage siden havde hun et appetitspring, så jeg har rigelig med mælk til hende, så derfor tænke jeg om min mælk ikke mætter nok mere? Hun er i gang med et ”tigerspring”, så jeg ved ikke om det er det, der spiller ind?

Hun er begyndt at sove længere tid af gangen om dagen, ca. 1½-2 timer, hvor hun før kun sov ca. 45 minutter – kan det påvirke, at hun spiser oftere om natten, men hun ligger ikke vågen om natten, hun spiser bare og sover så videre.

Nu er jeg i tvivl, om hun skal have noget andet mad til natten, eller det bare er en periode, hun lige skal igennem. Jeg håber, du kan hjælpe os med, hvordan jeg skal starte op på maden?

Lige et andet spørgsmål; Hvornår skal hun til at sove med juniordyne?

Hilsen Henriette

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Efterveer

Efter fødslen skal livmoderen trække sig sammen til normal størrelse igen, - disse sammentrækninger kalder man efterveer. Jo flere børn man har født, jo mere vil livmoderen skulle trække sig sammen, og jo værre er efterveerne ofte.

Efterveer mærkes ofte under amning. Når barnet dier ved brystet, produceres hormonet oxytocin, der får livmoderen til at trække sig sammen og i dagene efter fødslen vil livmoderen gradvist blive mindre - lige efter fødslen går livmoderen ofte til...

Læs mere i Babylex

Madras til barnevogn

En barnevognsmadras kan være lavet af forskellige materialer, f.eks. skumgummi. Det betyder, at madrassen let suger kondensvand, der naturligt vil samle sig i barnevognen, når barnet sveder eller bare trækker vejret. Derfor er det vigtigt, at madrassen løftes op og stilles på højkant dagligt, og når barnevognen ikke bruges, så madrassen er tør, når barnet skal ligge på den.

Om vinteren kan det være nødvendigt at tage madrassen med ind, så barnet ikke lægges på en iskold madras,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dit svar angående min datter, som græd sig selv i søvn. For første gang i lang tid havde jeg en rigtig god fornemmelse i kroppen efter at have læst dit svar. Jeg kunne mærke, at du fik sat mange af de rigtige ord på situationen.

Tak fra Sanne, mor til pige på knap 4 måneder.